koktajl z truskawek

Koktajl z truskawek – owocowy przebój lata idealny do drinka

Koktajle z truskawek są pyszne i wspaniale orzeźwiają, zastępują mały posiłek lub słodki deser, gdy upał odbiera apetyt na bardziej treściwe dania. Sprawdzą się także jako składnik drinków. Sprawdź, jakie alkoholowe koktajle z truskawki możesz przygotować!

Wszystko, co dobre, szybko się kończy? Truskawek ta zasada dotyczy, dostępne są bowiem zaledwie przez dwa letnie miesiące. Tym bardziej warto wykorzystać ten czas i włączyć truskawki do codziennego menu. Jak? My, rzecz jasna, proponujemy koktajle – nie tylko alkoholowe. Mało kto wyobraża sobie lato bez smoothie z truskawek – dzieciom zastępuje słodką, lecz mniej zdrową przekąskę. Dla dorosłych koktajl może stanowić lekki posiłek, gdy nieznośny upał odbiera apetyt na bardziej treściwe dania. Jest zdrowy, sycący, a przy tym naprawdę pyszny. Zdrowy koktajl z truskawek możesz wzbogacić i dodać mu mocy. Przedstawiamy niezbędne przepisy, byś mógł go przyrządzić!

Koktajl truskawkowy – przepisy

Przepis na koktajl truskawkowy nie jest skomplikowany, a do tego możesz go całkowicie swobodnie zmieniać i dostosowywać do smakowych upodobań. W składzie koktajlu mogą się bowiem znaleźć ulubione składniki. To owoce, a także ziarna zbóż będące cennym źródłem błonnika, a nawet warzywa. Jak przygotować ten wyjątkowy napój?

Składniki koktajlu truskawkowego:

  • 250 g świeżych truskawek (zimą możesz zrobić koktajl z mrożonych truskawek);
  • 1 banan;
  • 2/3 szklanki jogurtu naturalnego;
  • 2/3 szklanki mleka.

Sposób przygotowania: 

  1. Umyte i pozbawione szypułek truskawki wrzuć do blendera.
  2. Dodaj obranego ze skóry i pokrojonego na drobne kawałki banana. 
  3. Dolej jogurt i mleko, a następnie dokładnie zmiksuj. Jeśli lubisz bardzo słodkie koktajle, możesz dodać przed miksowaniem cukier, miód lub sok z owoców np. winogronowy. 
  4. I to wszystko – napój przelej do szklanek i podawaj na stół tak, jak lubisz. 

Na śniadanie wystarczy taka postać koktajlu, w ramach deseru możesz dodać kleks bitej śmietany lub gałkę ulubionych lodów. 

Zobacz też:  Paloma – drink ze srebrnej tequili. Jak go przygotować?

Alkoholowe koktajle z truskawek 

Wiesz już, jak przyrządzić koktajl. Truskawki z mlekiem, jogurtem i bananem są pyszne, ale szukasz tu czegoś więcej, prawda? Oczywiście, mamy coś dla miłośników „procentów”! Oni również mogą delektować się słodkim, soczystym smakiem najwspanialszego owocu sezonowego w Polsce. Truskawki nadają się jako składnik wielu drinków, z których najpopularniejszym, a zarazem łatwym w przygotowaniu domowym sposobem, jest margarita

Przepis na margaritę z truskawkami

Oto składniki:

  • pokrojone świeże truskawki;
  • tequila;
  • sok z limonki;
  • likier pomarańczowy; 
  • cukier;
  • lód;
  • ćwiartka limonki (opcjonalnie).

Sposób przygotowania: 

  1. Zmiksuj w blenderze truskawki, tequilę, sok z limonki, likier pomarańczowy oraz cukier.
  2. Dodaj lód i blenduj przez kolejnych kilkanaście sekund na wysokich obrotach – tak by lód został dobrze skruszony. 
  3. Krawędź kieliszka, w którym będziesz podawał drink, posmaruj sokiem z limonki. 
  4. Rozsyp odrobinę cukru na talerzu, a następnie zanurz w nim kieliszek, tak aby cukier pokrył jego brzegi. 
  5. Do tak przygotowanego naczynia wlej margaritę – dla lepszego efektu wizualnego kieliszek możesz udekorować ćwiartką limonki. Gotowe!

Słówko o zdrowotnych właściwościach truskawek

Truskawki to owocowy hit lata, na który co roku smakosze czekają z utęsknieniem. Doskonale smakują jako danie obiadowe (np. podawane z ryżem), element deserów oraz napojów. Owoce te:

  • są doskonałym źródłem witaminy C i manganu;
  • zawierają spore ilości kwasu foliowego (witaminy B9) i potasu;
  • są bogate w przeciwutleniacze i związki roślinne, które mają korzystny wpływ na pracę serca i kontrolę poziomu cukru we krwi.

Co więcej, truskawki można jeść bez wyrzutów sumienia – mają niski indeks glikemiczny i są mało kaloryczne: 100 gramów tych owoców to tylko niespełna 30 kcal. Dzieje się tak, ponieważ truskawki składają się głównie z wody i mają niewielką zawartość cukrów prostych i tłuszczów. Jak widzisz, koktajl truskawkowy będzie bardzo dobry dla twojego zdrowia.

Zobacz też:  Klasyczny Martinez – jak przygotować tego drinka?

O truskawkach w nieco inny sposób

W starożytności, ze względu na kształt przypominający serce oraz czerwony kolor, truskawka uważana była za symbol bogini miłości Wenus. Wierzono także w jej lecznicze moce i używano jej nawet do leczenia melancholii. O jej właściwościach upiększających natomiast przekonana była madame Tallien – urodzona w Hiszpanii francuska arystokratka, ważna postać czasów rewolucji francuskiej. Znana była ona z… kąpieli w świeżym soku truskawkowym. W XVI i XVII wieku owoce te były ostatnim daniem bankietów w domach arystokratów – ich podanie wraz z przyprawami i cukrem świadczyło o bogactwie gospodarza. 

Koktajl z truskawek a nietolerancja laktozy

Koktajl truskawkowy z mlekiem jest pyszny, nie każdy może go jednak spożywać – osoby z nietolerancją laktozy muszą omijać go szerokim łukiem. Czy to jednak oznacza, że muszą z niego rezygnować? Oczywiście, że nie! Przepis można przecież łatwo modyfikować – wystarczy zastąpić mleko krowie i jogurt równie pysznym mlekiem kokosowym, migdałowym bądź owsianym, by cieszyć się rewelacyjnym smakiem napoju. W takim przypadku radzimy zrezygnować z cukru. Mleka roślinne są bowiem wystarczająco słodkie. 

Podstawowy przepis na koktajl z truskawek można też wzbogacić o inne owoce np. ananasa, maliny bądź mango, masło orzechowe, nasiona chia, siemię lniane lub ziarna zbóż. W czasie dużych upałów koktajl możesz podawać z lodem – orzeźwienie po takim drinku gwarantowane. Polecamy oczywiście margaritę z truskawkową nutą, która na pewno będzie ci smakować!